تبلیغات
بافته های ذهنم

امروز:

» نوع مطلب : نوشته های سینمایی ،

سحر همائی

چند سال پیش یادتان هست که کسوف کامل اتفاق افتاد ؟ حدود بعد از ظهر بود که برای چند دقیقه کسوف اتفاق می افتاد و این یک پدیده ای بود که تا سال های خیلی دور بعد اتفاق نمی افتد . جو همه را گرفته بود و خلاصه بحث روز کسوف بود. امروز داشتم بریده های روزنامه ام را نگاه می کردم و چشمم افتاد به یک بریده روزناامه ای که اتفاقا جلدش گرفته بودم و این نشان می دهد که زمان خودش خیلی مهم بوده چون عادت داشتم بریده هایی که خیلی برایم عزیز بودند را جلد بگیرم تا خراب نشوند ! نشستم و خواندمش. شاید حالا و در دوران دی وی دی و اینترنت و زمانه ای که از در و دیوار نقد و مطلب سینمایی می ریزد و از پالین کیل گرفته تا آماتورهایی مثل خودمان نقد و مطلب در دسترس است خواندن این بریده روزنامه مسخره باشد اما شما که به نوستالژی گذشته و اینها واردید ؟ پس می گذارم تا شما هم بخوانید:

 

روزی روزگاری سینما .....

**کسوف پدیده ای که در سینما جاودانه شد

این روزها حرف روز جامعه ما و شاید مهم ترین موضوع اجتماعی کشور ما کسوف است .یک پدیده نجومی که توانسته است بر تمامی روابط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی جامعه ما (حداقل در مدت زمانی کوتاه ) تاثیرات مشخصی بگذارد.

اما در سینما نیز کسوف نامی آشناست. دو فیلم با این نام در تاریخ سینما وجود دارد که نکته جالب درباره آنها این است که آنکه قدیمی تر است و سی و هشت سال پیش ساخته شده مشهورتر و شناخته شده تر و تحسین شده تر از فیلمی است ه اخیرا همین سه چهار سال پیش ساخته شده است.

کسوف کامل گمنام تر را آنه یژکا هولاند فیلمساز مستعد و متفاوت اروپایی ساخته است با بازی لئوناردو دی کاپریوی اکنون فوق ستاره شده (که آن زمان یک سوپر استار نبود ) و دیوید تولیس بازیگر صاحب سبک اما نه جندان شنا خته شده انگلیسی.

این فیلم که به زندگی آرتور رمبو شاعر نابغه قرن 19 فرانسه و زندگی شگفت و روابط عجیبش با پل ورنی دیگر شاعر فرانسوی می پردازد چندان به اعماق روحیات و ذهنیات این دو نابغه نفوذ نمی کند.

اما کسوف آشناتر یکی از فیلم های نابغه متفاوت سینمای مدرن میکل آنجلو آنتونیونی است. این فیلم که خط اصلی داستانش زوال یک عشق و رویش عشقی دیگر است غرابیتی جذاب دارد. فیلم آنتونیونی از دل اکنون به فردا نقب می زند و رشد و تکوین آینده و ابهام سرد جهان مدرن را تصویر می کند.

آنتونیونی شاعر اندیشه پرداز منتقد جهان مدرن است.تضاد میان ایتالیای رهسپار مدرنیسم و قاره خیالی آفریقا (به عنوان مامن عقل اسطوره ای )و گمگشتگی انسان و روحیات فطری او این فیلم را پس از گذر سالها فراموش نشدنی جلوه می دهد.

فصل پایانی فیلم تصویری از بالا از خیابان ها ی خلوت شهری خموش و درختانی تک افتاده در هوای گرگ و میش در ذهن هر علاقه مند سینمایی جاودانه شده است .

بشر تا کنون کسوفهای بسیاری را در تاریخ خودش ثبت کرده اما جذبه سینما در جاودانگی آن است. تنها کسوف جاودانه جهان از آن سینماست.


نوشته شده در : یکشنبه 6 آبان 1386  توسط : hamidghodrati.    نظرات() .

مصطفی انصافی
پنجشنبه 10 آبان 1386 07:11 ق.ظ
شاد باش ای عشق خوش سودای ما
ای طبیب جمله علت های ما
Afzayeshe Bazdide Kamelan Rayegan
یکشنبه 6 آبان 1386 08:10 ق.ظ
سلام
دوست عزیزم اگر تمایل دارید آمار بازدید وبلاگ خود را افزایش دهید می توانید كد لینك باكس ما را در قسمت ویرایش قالب وبلاگتان كپی كنید و لینك خودتان را برای نمایش در باكس بفرستید و شاهد افزایش بازدید وبلاگتان باشد.

پس همین الان به ما سر بزنید.


http://starbox.coo.ir/
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر